onsdag, februari 25, 2009

Att vara sjuksköterska i Norge

Tänkte jag skulle ge en liten beskrivelse över hur min dag sett ut på jobbet, mest för de vänner som är insatta i yrket o vill se skillnaderna mellan att vara sjuksköterska i Sverige och i Norge. Eller de som bara undrar vad jag pysslar med.

Idag på morgonen vart det morgonmöte i vanlig ordning. Alla samlas på vaktrummet och chefen går igenom fördelningen av personal mellan de två teamen som vi arbetar i. I mitt team var det för dagen 12 patienter och vi var 5 sköterskor och 1 sjuksköterska som gick under uppläring. Patienterna fördelas mellan dessa sköterskor och två rondansvariga utses. Idag var jag en av rondansvariga, dvs man blir en av två teamledare som går igenom pasienterna med läkaren, går rond och sedan delegerar ut dvs åtgärder till de övriga sjuksköterskorna i teamet under ett rapporteringsmöte.

De övriga sjuksköterskorna i gruppen gör sedan all omvårdnad och medicinska tilltag för deras enskilda patienter. Allt från att dela mat, bädda sängar och dela mediciner och ge ev. injektioner. Med andra ord så finns det mycket få undersköterskor som arbetar på avdelning.

Som rondansvarig har man oftast högst två patienter på en dag då meningen är att man ska engagera sig med i administrativa uppgifter samt planlägga patienternas framtida sociala/praktiska situation. Detta kan ta bra mycket längre tid än vad man tror då man måste sitta o försöka förstå bräcklig norska från personalen i bydelen (kommunen) :)

På eftermiddagen hade vi intern undervisning om maligna smärtor. Helt okej föreläsning. Vi har internundervisning 1 gång i veckan vilket jag tycker är hur bra som helst.

Så ja...alla svenska sköterskor borde komma till Norge då jag anser att det är mindre jobb för mer pengar!

Inga kommentarer: