fredag, januari 01, 2010

Mitt 2009

Januari

Det nya året startar med smärtsamma känslor i mängder. Jag reser tillbaka från nyårsfirande i Sverige till Norge som singel. Flyttar från kollektiv till korridorsboende på 14 kvm. Starkt besluten om en nystart i livet. Besöker det gamla tjejgänget i Stockholm.


Februari

Lägger till ”Toms mjälte” på msn då denna man söker vänner i Oslo via hemsidan ”Oslosvenskar”. Kontakten resulterar i tacokväll och filmmaraton. Jag gör ett försök att få min bästa vän Markus att jobba i Norge. Besök o papper fixades men det hela rann ut i sanden. Lars Winnerbäck spelar på Parktheatret inför mindre än 400 pers och Amanda besöker mig i Oslo.


Mars

En nedbruten självkänsla börjar långsamt återbyggas och jag börjar för första gången trivas ordentligt i Oslo. Ser Joakim Thåström göra en fantastisk konsert på Rockerfeller och han får en plats i mitt hjärta för alltid.


April

Vänskapen till ”Toms mjälte” eller Micke, fördjupas och stärker mig för varje dag. Gör en Sverige-tripp och besöker familj och vänner och våren kommer. Jag gör en hårförläning och förvandlas till äkta blondin.


Maj

Min bror får sitt barn, Rufus och jag blir därmed faster för första gången. Åker på mysig sjuksköterske-återträff i Skövde. Arbetar mycket och stortrivs på jobbet. Går på två dejter med två norrmän jag egentligen inte är intresserad av. 17.e mai firas med underbara vänner i ett soligt Oslo och Norge vinner Eurovision Song Contest vilket firas med stor fest.


Juni

Mitt arbetskontrakt förlängs med ett halvår. Den vackra Carita blir en vän för livet. Kirurgen har årlig sommarfest. Jag lär upp ny kollega på jobbet som blir en av mina närmaste norska vänner. Midsommar firas tillsammans med svenskar på traditionellt onyktert vis och resulterar i svartsjuka, bråk och en känslovåg, en ren tsunami. Sommaren börjar på riktigt.


Juli

Förhållandet med Micke går från vänskap till kärlek på riktigt. Jag har tre veckors underbar Sverige-semester, besöker bland annat Hultsfredsfestivalen och Gotland. Får problem med ryggen och lägger majoriteten av mina pengar på naprapati.


Augusti

Mickes gotländska vänner sprider kärlek och det blir en sommar av fest och parkmys. Jag var sjuk och isolerades med misstanke om svininfluensa. Jakten på ett nytt hem startade.


September

Fick kontrakt på ny lägenhet och mycket kretsade kring packning och planering. Reste till Huskvarna och firade Farmors 80-års dag tillsammans med familj. Jag går på äkta rock-konsert och introduceras för Dream Theater. Vänskapen på svensk mark sviktar och mitt hjärta vill tidvis brista.


Oktober

Jag blir sambo för första gången. Reser tillsammans med Micke till Skövde och firar mina kära vänners 25-årsfest. En sviktande vänskap får liv igen. Firar lille Rufus på hans namngivningskalas och jag blir fadder till det lilla livet.


November

Vi bor in oss i lägenheten. Jag jobbar mycket och lägenhetskontraktet i Skövde strular, resulterar i en del sömnproblem. Jag finner en nära vän i Lill Ingrid och vi går på ståtlig personalfest på Plaza hotell.


December

Jag får erbjudande om 1-års kontrakt på sjukhuset och tackar ja. Julpyntar hemmet och stortrivs med sambolivet. Tillsammans med två kollegor arrangeras lyckat julbord för 40 pers. Julafton firas magsjuk på Gotland och det nya året skålas in med brus och tomtebloss på sjukhusets altan tillsammans med en underbar kollega och flera patienter.


Idag njuter av att inte vara bakfull. Jag kan tänka klart. Nu kastar jag mig in i 2010!!!

Inga kommentarer: