torsdag, februari 01, 2007

nykter=tönt!

Idag har jag spenderat eftermiddagen med att läsa, lyssna och diskutera kring ämnet alkohol- och drogmissbruk. De flesta saker som sades kanske inte överraskade nämnvärt och många saker hade jag hört förrut, men trots detta har min hjärna fått en förmåga att börja analysera och rannsaka min egna ställning till alkohol och personers i min närhet.
jag kan direkt här och nu erkänna att jag förmodligen dricker alkohol vid fler tillfällen än jag borde och känner mig långt ifrån en perfekt människa inom området. Jag kan även lätt förstå att studenter är den grupp där alkoholmissbruk förekommer mer än i andra grupper eftersom jag trots allt tillhör denna grupp.

men något som jag gått och funderat på är varför människor är så fruktansvärt mån om att kontrollera vad andra gör och vad andra dricker.
"-hon köpte bara 2 cider, tror hon att hon ska bli full på det?"
"-han är nykter varje helg, måste bero på att han kilar stadigt nu"

Jag har hört många liknande kommenterar i mina dar och jag har självt stått för många, absolut. men varför?? varför ska man hetsa folk till att dricka mer än vad dom igentligen vill? det är ju inte konstigt att flickor börjar dricka i unga åldrar, och vad gör vi åt det? det är ju vi som står för grupptrycket!

Att en lördagkväll säga till sina vänner att man hellre sitter och äter en semla och dricker saft istället för att supa huvudet av sig på krogen kan bemötas motstridigt.
"-guuud va du är tråkig!"
"-men hallå, det är ju Lördag"


Vem har rätt att säga till mig att JAG ska dricka alkohol då man enligt dom nya normerna för ungdomar SKA dricka alkohol (vi pratar onsdag, fredag, lördag)?

Ett steg för att se att en människa lider av alkoholmissbruk är att den lämnar de vänner som inte dricker alkohol för att dom ses som tråkiga. men enligt min mening så kan de se likadant ut hos oss ungdomar.
Skulle du umgås med mig om jag va nykterist? tänk efter noga...skulle du fullt ut kunna acceptera och uppmuntra mitt beslut om att jag skulle vilja sitta nykter på alla förfester, hålla mig borta från tequilarace och skippa bakfyllepizzan? i mångas ögonen blir nog slutsatsen nykter=tråkig=tönt.

Jag vet att jag aldrig kommer bli nykterist och de flesta omkring mig vet att jag tycker om att festa och käka bakfyllepizza, så det tänker jag inte sluta med. Men jag tänker heller inte sluta med att acceptera och tycka om mina vänner i min omgivning hur ni än väljer att lägga upp era liv, sålänge ni accepterar de val jag gör.

Inga kommentarer: