fredag, januari 21, 2011

Vad gör du för samhället?

Idag är jag ledig. Min dag började på blodbanken på Ullevål sykehus för min 3.e blodgivning. Den historien blev dock tämligen kort då jag blev hemskickad efter en kvart med för lågt blodvärde. På Ullevål kräver dom en Hb-nivå på över 12.5 (Sverige: 125). Förra gången blev jag tappad med ett blodvärde på 12.3. Det gjorde att jag blev hemskickad med 50 stycken järntabletter. Nu tog de provet innan de tappade mig: 11.4 (Sverige: 114). Detta gjorde att den söta sjuksköterskan gav mig ytterligare 50 Nifrex-tabletter och hälsade mig välkommen tillbaka om några månader. Som tack fick jag också en mjukosthyvel (?!).

Nu funderar jag på att göra nått annat för samhället än att ge blod. Min mage blir ju som en ond ballong av dom där pillrena och dom är i tillägg skitstora och svåra att svälja.

Vad gör du för samhället?

4 kommentarer:

Jocke sa...

oj jag som ligger i överkant på hb-värde..
tänk b-12!

SassiZ sa...

Hej!
Tack ska du ha :) Då har man trillat in på en blogg till man kan läsa ;)
Hur länge har du bott i Oslo då?
Jag jobbar på Ica, i bakeriavdelningen där, trivs super :)

Julia sa...

Mitt senaste blogginlägg handlar om vården... vad har du upplevt? jag är bara nyfiken och berättar en episod jag varit med om. Undrar bara lite vad du har för erfarenheter :)

Jesse-Paloma sa...

Du får ju iaf lämna. Jag, eller rättare sagt mina kärl blev inte godkända. Jag tycker att sskn som skulle ta proverna på mig när jag var där kunde ha kämpat lite till och kanske till och med provat mer än höger mediala kärlet. Jag har ju tre till och sticka i och jag vet att det laterala på högern funkar fin fint vilket jag sa till henne men icke, hon hade väl en dålig dag eller nåt!

Jag som såå gärna ville bli blodgivare!