tisdag, januari 04, 2011

Året 2010

Januari
Det nya året invigs på balkongen på sjukhuset. Micke kommer hem och spyr och vi båda får stanna hemma årets första dagar. Jag åker till mitt brorsbarn/fadderbarn Rufus i Malmö och myser. Thåström och Johnossi gör en grym spelning på Sentrum Scenen i Oslo. Jag hyr ut min lgnht i Skövde för andra gången.

Februari
Micke gör sin debut som skidåkare och vi far ned för backarna i Tryvann vinterpark. Vi firar alla hjärtans dag på en snödreva ute i Oslofjorden med varm cholad. Melissa Horn spelar på Parkteatret. Bokar resa till Röda havet och drömmer oss bort. Månaden avslutas med Dansbandsfestival i Skövde med fina vänner och mycket bugg.

Mars
Vaxade benen för första gången i mitt liv. Blev lullig på sjukhuset i samband med firandet av en fin 60-åring. Vinner biljetter till MIKA och avnjuter en underbar konsert. Det bjuds också på konsert med Hoffmaestro. Åker till Västerås och bor på hotell och festar med "mina systrar". Rufus opereras för hjärtfel.

April
Egyptenresan blir inställd på grund av isländskt åskmoln och ersätts av resa till Köpenhamn och Malmö. Jag blir blodgivare. Våren kommer till Oslo och loppisperioden invigs. Fantastisk middag i solsken intas på Fridays, Karl Johan. Jag inköper en hp-mini och griljerar en julskinka i slutet av månaden.

Maj
Ett kvintett drar till Svinesund på "harrytur" där med inhandlas mängder av mat, bla. sjuttons stycken fläskfileer. 17 maj leder till stort alkoholintag och god mat med hårdrockare. Mina fina vänner kommer från sverige och firar min födelsedag som resulterar i en stor fest långt in på natten. Månaden inleds med snö och avslutas med värmebölja.

Juni
Jakten på den perfekta bilen påbörjas och inhandlas. Det bjuds på årlig sommarfest hos avdelningens överläkare. Micke reser till Sweden Rock Festival och jag får 5 veckors betalt semester, för första gången i mitt liv. Åker till stugan i Halmstad och storgråter tillsammans med farmor när Kronprinsessan gifter sig. Firar perfekt midsommar i Skaraborg och åker sen med mamma till Ullared.

Juli
Semestern fortsätter med sol varje dag. Mamma hyr stuga vid marstrand och det blir umgäng med bror och familj där. Under årets varmaste dagar reser jag till Markus i Skövde och sen besöker slöjdmässan i Hjo. Semestern avslutas med Winnerbäck-konsert i Grebbestad. Reser tillbaka till Oslo och äter räkor och vin ute i Oslo fjorden. Mickes bil blir stulen.

Augusti
Jag blir gammal och måste inköpa glasögon. Tre kronor bar & Kök öppnar och man blir stammis, samtidigt öppnar Oslos största köpcentrum, Storo Storsenter. Jag och Micke går på konsert på operataket, Melissa Horn & Lars Winnerbäck. Mia & Erik kommer till Oslo och vi går på kräftskiva på Tre kronor.

September
Jag börjar som studentansvarig på jobbet och möts av dagliga utmaningar. Flyr vardagen genom att resa till Jönköping och besöker mamma, åker med mina kolleger till Norefjell samt till Gotland med min käre. Tar cellprov och utesluter cancer i livmoderhalsen. Går på TV-inspelning och ser på John Cleese.

Oktober
Tar med Micke på kärleksweekend i Göteborg. Det blir också en picknick på Kongens utsiktsplats i Ringerike. Både mor och far med respektive kommer på besök under månaden. Jag säger upp lägenheten i Skövde efter att ha hyrt ut den i två år. Halloween firas med kostym hos kollegan Anette.

November
Åker till Malmö och besöker familj och får på vinterdäck på bilen. Jag får närmast brännskador i ett solarium och har en generellt förvirrad period. Jag besöker "mina systrar" I Norrköping. Kör fast i snön och kör en mardrömsväg tillbaka till Oslo tillsammans med Mia. Jag köper en Iphone 4.

December
Julpyntar lägenheten samt julbakar. En nära släkting avlider och tillvaron sätts i perspektiv. Jag ligger sjuk i förkylning men får lön med halv skatt som får min att känna mig bättre. Jobbar nattpass för att sedan resa till Stockholm och träffa fina Lollo & Elnaz. Julen firas på Gotland hos svärföräldrar och massa snö. Vi reser tillbaka till Oslo och både jag och Micke blir liggande sjuka på nytt. Det nya året firas in på Hildes balkong med utsikt över Oslo. Perfekt avslutning på 2010.

2 kommentarer:

Jesse-Paloma sa...

Låter som att du har haft ett helt underbart år. Hoppas att detta blir ännu bättre. =))

Sara W sa...

Mysig blogg du har! Kul att läsa din årskrönika, får en att tänka på allt som hinner hända, men också hur fort det går! Kram Sara